ParaPlacebo


La sugestia bunului meu coleg Turcu, căruia i-am asignat deja o carieră de rezervă, în caz că Politehnica nu îi va prii (vorbim despre asta puțin mai târziu, chiar în acest articol), am ajuns la concluzia că suntem de-a dreptul invadați de produse miraculoase, fenomenale, dar fără niciun efect. Nu, nici măcar nu mă refer la produsele homeopate din rășină de mumie, care vindecă totul de la cancer la hemoroizi și de la impotență la acnee, ci mă refer la produsele destinate uzului zilnic, ce promit schimbări majore în ceea ce privește modul în care arătăm sau ne simțim. Dar, să o luăm metodic și sistematic.

Povestea începe cu teleshoppingul care, de pe vremea italianului cu Cadooo încoace a evoluat mult prea mult. Or, la teleshopping se prezintă în general două categorii de produse. Prima o constituie obiecte de uz casnic: cuțite și răzătoare care taie fierul, pixuri care țin o viață întreagă și scriu aproape singure, role de zugrăveală destinate amatorilor etc. În timp ce această primă categorie este prezentată mai tot timpul ca un soi de miracol al cercetării științifice moderne, care a reușit să obțină cea mai tăioasă lamă sau cel mai eficient aspirator din toată istoria modernă, a doua categorie e, aparent, miracolul întrupat în creme care șterg ridurile în Photoshop și aparate care te fac să arăți a fotomodel în cinci minute.

Penn&Teller aveau mai demult un episod în care râdeau de un star porno care făcea reclamă la un produs minune care mărea anumite organe... la care starul cu pricina, dată fiindu-i meseria, era destul de înzestrat. La fel, aparatele de “fitness” de la teleshopping sunt toate promovate de gagici bune, bărbați cu pătrățele pe abdomen și eventual foste gravide care dau bine în pozele before/after. Oamenii respectivi nu au slăbit/nu s-au tonifiat folosind AbDomener sau mai știu eu ce șmecherie, ci deja erau așa sau au slăbit din motive naturale (sportivii se îngrașă temporar dacă sunt accidentați și nu pot face sport, femeile slăbesc după naștere). Bineînțeles că din imagini nu lipsesc grăsanii sau urâtele cu expresii faciale încordate, ce folosesc metode clasice și nu au trecut încă la superaparatul prezentat, care e utilizat doar de gagici în sutien și cu zâmbete perlate pe buze. Am auzit inclusiv lozinca de marketing “Produsul X vă poate schimba viața... fără a vă schimba viața!”. Și acum surpriza: aparatele care funcționează sunt chiar cele care provoacă expresii faciale încordate, înjurături și transpirație! Nu se poate slăbi fără efort și/sau dietă. Nu se poate slăbi dacă îți pui o curea cu tremurici peste burtă și te așezi în fața televizorului, alături de o găleată de KFC. Dar oamenii cred.

Și oamenii ar crede orice atâta timp cât li se promit rezultate maginice, incredibile, fenomenale în viața de zi cu zi, în bunăstarea generală, sănătate și viața amoroasă. Și așa ajungem la punctul central al articolului de astăzi, care e un aparat ce protejează de arme psihotronice. Nu are rost să căutați pe wikipedia cu ce se mănâncă termenul de psihotronică, pentru că aparent e o varză totală cu cercetători care pun în evidență lucruri pe care știința nu le poate evidenția (atunci ce fel de cercetători sunt ăia?), e biofizică și totuși e parapsihologie, dar e știință... Ați înțeles ideea. Așadar Turcu mi-a trimis astăzi o listă de cutii negre cu beculețe care sunt vândute ca dispozitive de protecție împotriva armelor psihotronice. Protejează și de acțiunea nocivă a electronicelor din casă, stimulează prosperitatea și gândirea limpede și, nu în ultimul rând, împlinesc și dorințe! E drept că pentru mai multe dorințe trebuie un aparat mai sofisticat și bani mai mulți. Optimizează apa (??), iar unul dintre dispozitive poate chiar crea băutura dragostei. (Aia poate și bunică-mea cu strugurii din grădină...).

Iar omul face o afacere. Poate crede, poate nu crede în aceste minuni ale științei moderne care apără de vrăji, dar, oricum ar fi, vinde cutii negre cu LEDuri la prețuri mult mai mari decât suma componentelor. Această meserie și-a adjudecat-o și Turcu, pe post de meserie de rezervă, așa că i-am urat, din tot sufletul meu, să-i apară fața pe autobuze și pe coperțile revistelor, ca “Omul care a făcut avere din arme psihotronice”. Pentru că oamenii ar crede absolut orice, cât timp li se promit efecte răsunătoare.