Trekkie

Am fost la Star Trek. Filmul, as in filmul bazat pe seria originală, cea cu Kirk, Spock & compania. Mă ştiţi dej afan SF aşa că vă rog să rădbaţi cu sctoicism o relatare a părerilor mele despre film, sau să închideţi blogul, având în vedere că e o ţară liberă...

În primul rând că nu a fost deloc rău, deşi la câte efecte speciale, la câte bancuri s-au făcut despre numerele impare şi despre seria originală, mă îndoiam că storylineul e foarte ok. Totuşi, cu excepţia câtorva mici plot holes, pot să spun că am urmărit filmul cu interes. Un romulan nebun (Eric Bana), câteva similarităţi cu Star Wars (pe planeta aia îngheţată zău că am avut impresia că Jim caută Baza Rebelilor de pe Hoth), o sală de cinema cu locuri numai bune, sunet excelent, calitate video mai mişto decât pe ecranul de la calculator... Da, a fost bun.

În al doilea rând, am observat că majoritatea oamenilor din sală au venit ca să se bucure de un film, nu de un pop-culture icon sau de ceva marcant pentru vieţile şi interesele lor. Eu sunt o mare fană a seriei TNG din Star Trek (cea cu Picard pe post de căpitan) şi nu pot spune că ştiam prea multe despre personaje, însă m-au gâdilat puţin glumele ce apelau la fapte arhicunoscute: tipul în redshirt moare primul, McCoy spune "I'm a doctor, not a physician", Kirk face sex cu toate extraterestrele sexy, Scotty revine la transportor... Ce să mai spun ce zâmbet peste toată faţa mi-a stârnit celebrul "Space, the final fronteer..."

În al treilea şi poate cel mai interesant (pentru voi) rând, ar merita făcută o comparaţie între anii '60 şi aproape '10 chiar şi numai prin Trek. Este incredibil câte se pot schimba în patruzeci de ani, şi cât de bine ne reflectă televiziunea concepţiile, natura, comportamentul. Chekov, spre exemplu, este o fosilă a războiului rece, dar este o fosilă atât de dragă iubitorilor de Star Trek dintotdeauna, încât nu putea fi ignorat, chiar dacă asta a însemnat să renunţăm puţin la political correctness-ul care ne caracterizează deceniul. Modul în care percepem fumuseţea, în continuare cu fuste extrem de scurte însă cu părul mai puţin umflat [vezi Uhura], idealul de bărbat bine [vezi Kirk], trăirile [furia, raţiunea excesivă], diplomaţia, tehnologia [vezi, vorba lui Paul, că iPhoneul e mult mai sofisticat decât comunicatoarele avansate ale primelor Star Treks] şi câte şi mai câte [e târziu, mă mai gândesc mâine şi la altele]... oare toate acestea să se fi schimbat atât de mult? Şi, dacă toate cele care ne reflectă s-au schimbat atât, oare şi lumea noastră să fie cu totul alta acum ca în anii '60?

Şi oare mergem spre direcţia bună, pe care o inuieşte această întreagă franciză a Star Trek? Oare ne îndreaptăm spre glorie în Univers [indiferent dacă ne vom întâlni sau nu cu alte entităţi sau civilizaţii]?

Nu mă satur niciodată să spun că întrebări precum acestea sunt ceea ce Science Fictionul de calitate vrea să inspire.

1 comment:

  1. Bineinteles ca lumea noastra s-a schimbat faţă de anii 60. Avem CALCULATORUL! Existam NOI!
    Pacat ca la intrebarile astea despre viitor vei afla doar o mica parte a raspunsului..

    ReplyDelete